torstai 16. elokuuta 2012

Reshaping Learning

The International Conference on Learning tarjosi hyvän konferenssin tapojen mukaisesti yllin kyllin aiheita, joista voisi soveltaa uutta omaa. Tässä muistilista kiinnostavimmista.
  • Yhteistoiminnallinen verkko-oppimisympäristö “Scholar” (risteyksen erilaiset liikennevirrat)
  • Tutkimus kuinka blended learning –kurssien verkkoympäristöissä todella toimitaan (puhelinluettelo, pahvilaatikkopino)
  • Syväoppiminen on merkitysten rakentamista: henkilökohtaista ja sosiaalista (kuskin peukku; vrt. japanilaisryhmä BM:ssa)
  • Blogit ja verkkokeskustelut oppimisessa: case (keskustelu pubin terassilla)
  • Mobiilia kieltenoppimista ammatillisessa koulutuksessa (kännykänkäyttäjä ja kadun tekstejä/kylttejä)


Bill Cope, Affordances and Practices: (Re-) Designing Classroom Discourse (U of Illinois)
  • Esityksen aiheena konferenssin järjestäjän Common Ground Publishingin verkko-oppimisympäristö
  • Luokka (oppimisympäristö) on kommunikaation ja tiedon arkkitehtuuria
  • Usein se järjestyy palvelemaan yksisuuntaista opetuspuhetta
  • Miten oppimisympäristö voi tukea oppijan osallisuuden ja motivaation kasvua?
  • Miten digitaalisten ympäristöjen affordanssit, niiden järjestäminen voi tukea ja parantaa oppimistuloksia
  • Monimediainen ja monensuuntaisen vuorovaikutuksen verkko-oppimisympäristö
  • ”generation P”: participation, peer collaboration
  • Oma lisäys:”peer review” pikemminkin kollaboratiivisena tiedonrakenteluna eikä tuotoksen arviointina


Keisha Valdez Noel, Are Technology Skills Transferrable? 
  • Aiheena Noelin tekemä tutkimus West Indies Universityn blended learning –kursseista
  • Lähtökohdat: 
    • opiskelijat haluavat olla itsenäisiä, aktiivisia omassa oppimisessaan
    • opettajat uskovat oppijakeskeiseen työskentelytapaan 
  • todellisuus:
    • opiskelijat haluavat tuolla syötetyiksi lusikalla – itsenäinen työskentely verkossa on heille turha lisätyö
  • tutkija havainnoi kursseja, joissa hyödynnetään Moodlea
    • ei opettaja-opiskelija-vuorovaikutusta
    • opettaja keskittyy tenttiin, siispä opiskelijat keskittyvät tenttiin
    • opiskelijat eivät käytä verkko-oppimisympäristöä sosiaalisena oppimisen tilana
    • opettaja käyttää verkko-oppimisympäristöä luentomuistiinpanojen postaukseen ja tiedotteiden välittämiseen
    • verkkoympäristössä ei vuorovaikutusta


Gunther Kress, Learning and the recognition of learning An exploration in the frame of a social semiotic multimodal theory of meaning-making
  • Koulujärjestelmä peilaa aikaansa
  • Keskiajan luostarikoulu, jossa opetus saarnastuolista
    • teollisen ajan massaopetus, ”liukuhihna”
    • nykyajan vertais- ja verkostopohjainen oppiminen
  • Kun koulutus yhä enemmän markkinaehtoista (varsinkin anglosaksisissa maissa). Kuka asettaa arvot, merkitykset? 
  • Mitä yhteiskunta/markkinat/opettaja luokassa on valmis tunnistamaan? Kun oppilaan tehtävänä on piirtää kartta, ja tuotoksessa on lentokone, miten opettaja tunnistaa merkityksen?
  • Miten tieto tehdään tunnistettavaksi? Miten oppija löytää käsitteet ja konventiot
  • Miten hyödynnetään hiljainen tieto?
  • Vähemmän on usein enemmän. Aikaa ja mahdollisuuksia löytää oppijan henkilökohtainen suhde substanssiin > merkitys (significance & meaning) rakentuu > syväoppiminen
  • Oppiminen on aina kommunikaatiota, ja siinä tapahtuu siis aina tulkintaa ja sosiaalista merkitysten välittämistä
  • Oppisisällön asettuminen omaan ymmärrykseen, kontekstiin ja merkityskenttiin, tiedon skeemoihin > ymmärrys, sisäistäminen, laatu tärkeämpää kuin määrä (vrt. suom. koulun pienet tuntimäärät tai japanilaisturistin juoksu videokameran kanssa museon vitriiniltä toiselle)
  • Merkitysjärjestelmän muutos: ennen viesti välittyi tekstin pohjalta (vrt 1960-luvun oppikirja), nyt perustuu paljolti visuaaliseen järjestelmään


Amy S.C. Leh, How to Use Blog and Discussion Board to Support Online Instruction
Blogien ja keskustelufoorumin käyttö ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelussa, kyselytutkimus Generation C (content creation), generation P (participation) [peer]
Lähdeteos, jossa vertaillaan mm. blogien ja wikien käyttöä etc: Connell 2010
  • Blogien plussia
    • Helppoja käyttää
    • Välitön palaute
    • Aina saatavilla 
    • Vahva opiskelijoiden välisen ja opiskelija-substanssi-vuorovaikutuksen kokemus
    • Enemmän henkilökohtaisuutta sekä diskurssin että ulkoasun osalta
    • Tuli palautetta, paransi projektia
  • Blogien miinuksia
    • Omat ideat tulivat kopioiduksi
    • Nettiyhteyden pätkiminen
    • Postauksen aikaleimalla huijaaminen (postauksen tekeminen annetun aikarajan puitteissa, mutta sisällön lisääminen vasta myöhemmin)
    • Blogi ei säilytä varakopiota työstä
  • Keskustelupalstan käyttö oli helpompaa mutta liikaa vastauksia, persoonaton, ei houkutellut visuaalisesti
  • Molemmilla työkaluilla paikkansa, kun ohjeistus ottaa välineen huomioon

Ernestine Bischof, Mobile Language Learning
Liiketalouden ja turismin ammattikorkeakoulu Itävallassa
  • Selvittivät minkä verran opiskelijoilla on mobiililaitteita ja käyttävätkö opetukseen 
    • Älykännyköitä 75 %:lla
    • Oppimiseen niitä käyttää 25 %
    • Pääasiallinen käyttötapa: sanakirja, tekstarit oppimisessa, muistiinpanojen teko
  • Järjestivät opiskelijoille workshopin miten mobiililaitteita voi hyödyntää oppimiseen
    • Appsien esittely
    • Muiden relevanttien systeemien esittely: Google Docs, Dropbox
    • toimintatapojen kokeilu
    • Workshopiin osallistuneet olivat motivoituneita, kokivat workshopin hyödylliseksi
    • AAU lähettää meille linkin kurssin sivulle > voisimme pistää pystyyn vastaavan työpajan InnoOmniassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti