- Yhteistoiminnallinen verkko-oppimisympäristö “Scholar” (risteyksen erilaiset liikennevirrat)
- Tutkimus kuinka blended learning –kurssien verkkoympäristöissä todella toimitaan (puhelinluettelo, pahvilaatikkopino)
- Syväoppiminen on merkitysten rakentamista: henkilökohtaista ja sosiaalista (kuskin peukku; vrt. japanilaisryhmä BM:ssa)
- Blogit ja verkkokeskustelut oppimisessa: case (keskustelu pubin terassilla)
- Mobiilia kieltenoppimista ammatillisessa koulutuksessa (kännykänkäyttäjä ja kadun tekstejä/kylttejä)
Bill Cope, Affordances and Practices: (Re-) Designing Classroom Discourse (U of Illinois)
- Esityksen aiheena konferenssin järjestäjän Common Ground Publishingin verkko-oppimisympäristö
- Luokka (oppimisympäristö) on kommunikaation ja tiedon arkkitehtuuria
- Usein se järjestyy palvelemaan yksisuuntaista opetuspuhetta
- Miten oppimisympäristö voi tukea oppijan osallisuuden ja motivaation kasvua?
- Miten digitaalisten ympäristöjen affordanssit, niiden järjestäminen voi tukea ja parantaa oppimistuloksia
- Monimediainen ja monensuuntaisen vuorovaikutuksen verkko-oppimisympäristö
- ”generation P”: participation, peer collaboration
- Oma lisäys:”peer review” pikemminkin kollaboratiivisena tiedonrakenteluna eikä tuotoksen arviointina
Keisha Valdez Noel, Are Technology Skills Transferrable?
- Aiheena Noelin tekemä tutkimus West Indies Universityn blended learning –kursseista
- Lähtökohdat:
- opiskelijat haluavat olla itsenäisiä, aktiivisia omassa oppimisessaan
- opettajat uskovat oppijakeskeiseen työskentelytapaan
- todellisuus:
- opiskelijat haluavat tuolla syötetyiksi lusikalla – itsenäinen työskentely verkossa on heille turha lisätyö
- tutkija havainnoi kursseja, joissa hyödynnetään Moodlea
- ei opettaja-opiskelija-vuorovaikutusta
- opettaja keskittyy tenttiin, siispä opiskelijat keskittyvät tenttiin
- opiskelijat eivät käytä verkko-oppimisympäristöä sosiaalisena oppimisen tilana
- opettaja käyttää verkko-oppimisympäristöä luentomuistiinpanojen postaukseen ja tiedotteiden välittämiseen
- verkkoympäristössä ei vuorovaikutusta
Gunther Kress, Learning and the recognition of learning An exploration in the frame of a social semiotic multimodal theory of meaning-making
- Koulujärjestelmä peilaa aikaansa
- Keskiajan luostarikoulu, jossa opetus saarnastuolista
- teollisen ajan massaopetus, ”liukuhihna”
- nykyajan vertais- ja verkostopohjainen oppiminen
- Kun koulutus yhä enemmän markkinaehtoista (varsinkin anglosaksisissa maissa). Kuka asettaa arvot, merkitykset?
- Mitä yhteiskunta/markkinat/opettaja luokassa on valmis tunnistamaan? Kun oppilaan tehtävänä on piirtää kartta, ja tuotoksessa on lentokone, miten opettaja tunnistaa merkityksen?
- Miten tieto tehdään tunnistettavaksi? Miten oppija löytää käsitteet ja konventiot
- Miten hyödynnetään hiljainen tieto?
- Vähemmän on usein enemmän. Aikaa ja mahdollisuuksia löytää oppijan henkilökohtainen suhde substanssiin > merkitys (significance & meaning) rakentuu > syväoppiminen
- Oppiminen on aina kommunikaatiota, ja siinä tapahtuu siis aina tulkintaa ja sosiaalista merkitysten välittämistä
- Oppisisällön asettuminen omaan ymmärrykseen, kontekstiin ja merkityskenttiin, tiedon skeemoihin > ymmärrys, sisäistäminen, laatu tärkeämpää kuin määrä (vrt. suom. koulun pienet tuntimäärät tai japanilaisturistin juoksu videokameran kanssa museon vitriiniltä toiselle)
- Merkitysjärjestelmän muutos: ennen viesti välittyi tekstin pohjalta (vrt 1960-luvun oppikirja), nyt perustuu paljolti visuaaliseen järjestelmään
Amy S.C. Leh, How to Use Blog and Discussion Board to Support Online Instruction
Blogien ja keskustelufoorumin käyttö ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelussa, kyselytutkimus Generation C (content creation), generation P (participation) [peer]
Lähdeteos, jossa vertaillaan mm. blogien ja wikien käyttöä etc: Connell 2010
- Blogien plussia
- Helppoja käyttää
- Välitön palaute
- Aina saatavilla
- Vahva opiskelijoiden välisen ja opiskelija-substanssi-vuorovaikutuksen kokemus
- Enemmän henkilökohtaisuutta sekä diskurssin että ulkoasun osalta
- Tuli palautetta, paransi projektia
- Blogien miinuksia
- Omat ideat tulivat kopioiduksi
- Nettiyhteyden pätkiminen
- Postauksen aikaleimalla huijaaminen (postauksen tekeminen annetun aikarajan puitteissa, mutta sisällön lisääminen vasta myöhemmin)
- Blogi ei säilytä varakopiota työstä
- Keskustelupalstan käyttö oli helpompaa mutta liikaa vastauksia, persoonaton, ei houkutellut visuaalisesti
- Molemmilla työkaluilla paikkansa, kun ohjeistus ottaa välineen huomioon
Ernestine Bischof, Mobile Language Learning
Liiketalouden ja turismin ammattikorkeakoulu Itävallassa
- Selvittivät minkä verran opiskelijoilla on mobiililaitteita ja käyttävätkö opetukseen
- Älykännyköitä 75 %:lla
- Oppimiseen niitä käyttää 25 %
- Pääasiallinen käyttötapa: sanakirja, tekstarit oppimisessa, muistiinpanojen teko
- Järjestivät opiskelijoille workshopin miten mobiililaitteita voi hyödyntää oppimiseen
- Appsien esittely
- Muiden relevanttien systeemien esittely: Google Docs, Dropbox
- toimintatapojen kokeilu
- Workshopiin osallistuneet olivat motivoituneita, kokivat workshopin hyödylliseksi
- AAU lähettää meille linkin kurssin sivulle > voisimme pistää pystyyn vastaavan työpajan InnoOmniassa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti