Internet on toisenlainen hiekkalaatikko kuin hermeettinen
tutkijankammio. Olen kirjoittanut tekstejä tähän blogiin tunnisteella
Ainedida2. Niiden piti muodostaa verkkoessee uuslukutaitojen ja
käytäntöyhteisöjen samankaltaisuuksista ja siitä miten näitä kaltaisuuksia voi
hyödyntää mediakasvatuksen opetuksessa.
Aloitin kirjoittamalla monta liuskaa käsitejargonia, joka
vaihtui miellekartaksi. Aloitin tieteellisen diskurssin englannilla, mutta
ensimmäinen postaus olikin arkisuomea. Toivoin vuorovaikutusta lukijoiden
kanssa – ei tullut ensimmäistäkään kommenttia.
Eilen – sopivasti kansallisena epäonnistumisen päivänä –
päätin vaihtaa näkökulmaa vielä kerran. Totesin, että koulutehtävävastauksen tyyli
ja rakenne oli täysin epäonnistunut valinta. Sen sijaan tästä setistä tulee
reflektiivinen analyysi siitä, mitä itse opin, miten mediakasvatus osuikin
omaan nilkkaan.
Hyvänä esimerkkinä toimii teksti Medialukutaitoa ovia avaamalla. Kirjoitin sitä varten kolme liuskaa käsitteiden ja toimintakentän
määrittelyä. Tehtyäni sen tajusin, että käsittelytapa oli blogiin aivan väärä.
Se ei kiinnostaisi ketään, ja minulle, omalla oppimisprosessilleni, se oli jo
tehtävänsä tehnyt: olin hahmottanut toimintakentän tekstiä laatiessani. Niinpä
tulostin käsitykseni käsitekentästä visuaaliseen muotoon miellekartaksi.
Mediakasvatus on kuin ameeba, joka valejalkojen ansiosta
näyttää muuttavan muotoa koko ajan. Tilanne, väline ja muut vuorovaikutuksen
osatekijät vaativat notkeutta – ja välillä myös nöyryyttä tunnustaa, että ohi
meni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti